رییس بیمارستان قلب شهید رجایی تشریح کرد

«قلب» ایران از ۵۷ تا ۹۷

۲۴ بهمن ۱۳۹۷ | ۱۲:۵۴ کد : ۵۳۰۰ خبر صفحه اول روابط عمومی اخبار اخبار تصویری
تعداد بازدید:۳۸۶۶
رییس بیمارستان قلب شهید رجایی با اشاره به پیشرفت‌های ایران در حوزه قلب و عروق گفت: قبل از انقلاب بسیاری از بیماران قلبی برای درمان به خارج از کشور اعزام می‌شدند اما امروز ۲۰۰۰ متخصص قلب در کشور به بیماران خدمات ارائه می‌دهند.
«قلب» ایران از ۵۷ تا ۹۷

خبرگزاری فارس، گروه سلامت: شاید در لابه‌لای خاطرات پدر و مادرهایی که دوران قبل از انقلاب اسلامی را تجربه کرده باشند صحبت‌هایی از وضعیت نابسامان درمانی کشور در آن دوران را شنیده باشید، از حضور پزشکان خارجی که حتی زبان بیماران را بلد نبودند تا ارجاع بیماران به خارج از کشور برای یک جراحی ساده!

اکنون چهل سال از آن دوران می‌گذرد. طی این سال‌ها شاهد موفقیت‌های بزرگی در زمینه علمی و تکنولوژی، دارویی و کشف و تولید داروهای جدید و نوترکیب و همچنین پیشرفت در حوزه تخصص های جراحی و ابداع روش های جدید درمانی و ریشه‌کن کردن بیماری‌ها و ... بوده ایم. پیشرفت‌های حوزه قلب و عروق یکی از مهمترین دستاورد پزشکی در ۴۰ سالگی انقلاب به شمار می آید. چنان که متخصصان قلب و عروق ایران امروز توانسته‌اند رتبه اول منطقه را به خود اختصاص دهند.

دکتر فریدون نوحی رییس بیمارستان قلب شهید رجایی، از آغاز فعالیتش در بیمارستان قلب شهید رجایی، می‌گوید: این بیمارستان از سال ۱۳۵۳ آغاز به کار کرد و من هم از سال ۱۳۵۵ به عنوان رزیدنت و دستیار به این بیمارستان آمدم که در آن دوران حدود ۳۰۰ تخت فعال داشت.

وی در خصوص وضعیت حوره قلب و عروق ایران در آن سال‌ها می‌افزاید: در آن دوران در زمینه تمام خدمات پزشکی و درمانی مشکلات زیادی وجود داشت، من دانشجوی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد بودم و تعداد دانشجویان قلب و عروق از تعداد انگشتان دست تجاوز نمی‌کرد، سال ۱۳۵۵ که به مرکز فعلی قلب شهید رجایی آمدم حدود ۲۰ متخصص در اینجا فعالیت می‌کردند.

13971120000080_Test_PhotoL.jpg

قبل از انقلاب در برخی استان‌ها یک متخصص قلب داشتیم

نوحی با بیان اینکه در آن دوران تنها دو مرکز در کشور متخصص قلب و عروق تربیت می‌کردند، توضیح می‌دهد: بیمارستان امام خمینی (ره) و بیمارستان قلب شهید رجایی از جمله این مراکز بودند، در بسیاری از استان‌های ما یک یا دو نفر متخصص قلب وجود داشت، به یاد دارم در سال ۱۳۵۹ که فارغ‌التحصیل شدم تنها یک متخصص قلب و عروق در استان کرمان وجود داشت اما طی روزهای گذشته با سفری برای تأسیس شاخه انجمن قلب و عروق کشور کرمان داشتم اطلاع یافتم بیش از ۷۰ نفر متخصص قلب و عروق در این منطقه به بیماران خدمات ارایه می‌کنند.

فعالیت ۲۰۰۰ متخصص قلب و عروق در کشور

رییس بیمارستان قلب شهید رجایی با اشاره به نقش انقلاب اسلامی در تربیت متخصصان قلب و عروق توضیح می‌دهد: در حال حاضر حدود ۲۰۰۰ متخصص داخلی قلب در کشور داریم، ۱۸۰ متخصص قلب و عروق کودکان در کشور حضور دارند در حالی که در آن دوران تعداد متخصصان قلب و عروق کودکان به ۱۰ نفر هم نمی‌رسید! اکنون حدود ۲۰۰ جراح قلب در کشور وجود دارد.

وضعیت قلب و عروق ایران به نسبت دوران قبل از انقلاب اصلا قابل مقایسه نیست، وقتی تعداد نیروی انسانی متخصص به این میران افزایش یابد یعنی اینکه میزان خدمت رسانی به جامعه نیز افزایش چشمگیری داشته است. در آن زمان شرایط قلب و عروق به گونه‌ای بود که به امور معمولی بیماران رسیدگی می‌شد و بیماران برای جراحی ساده چندین ماه در نوبت می‌ماندند اما امروز تنها در بیمارستان قلب شهید رجایی بیش از ۶۰۰۰ عمل جراحی در سال انجام می‌شود.

وجود بیمارستان تخصصی قلب در استان‌ها

رییس بیمارستان قلب شهید رجایی در ادامه سخنانش به وضعیت تربیت نیروی انسانی پس از انقلاب اسلامی اشاره و عنوان می‌کند: در حال حاضر پذیرش ۸ دستیار در بیمارستان قلب شهید رجایی به پذیرش ۱۰۰ دستیار فوق تخصصی رسیده است که این موضوع نیز نشان‌دهنده پیشرفت این حوزه است. در برخی از شهرها شاهد وجود بیمارستان تخصصی قلب و عروق هستیم، در شهر اصفهان بیمارستان قلب شهید چمران، در کرمانشاه بیمارستان امام علی (ع)، مشهد بیمارستان جواد‌الائمه(ع)، در تبریز بیمارستان شهید مدنی و در همدان بیمارستان قلب فرشچیان، ارومیه بیمارستان امام رضا (ع)، رشت بیمارستان حشمت، ساری بیمارستان حضرت فاطمه زهرا (س) و در شهر شیراز بیمارستان الزهرا (س) را داریم، اینها تعداد بیمارستان تخصصی قلب و عروقی هستند که با تعداد نیروی انسانی متخصص اداره می‌شوند و در سایر بیمارستان‌ها نیز شاهد ارایه خدمات درمانی عمومی قلب هستیم.

13971120000076_Test_PhotoL.jpg

کیفیت خدمات ما برابر با کشورهای اروپایی و آمریکا است

وی درخصوص کیفیت درمان بیماران قلبی توضیح می‌دهد: از نظر کیفی خدمات قلب و عروق را در یک جمله می‌توان گفت کیفیت خدمات ما برابر با کشورهای اروپایی و آمریکا است، تنها در سال گذشته ۸۲ مورد پیوند قلب کودکان تنها در این مرکز انجام داده‌ایم که بی‌نظیر بوده و در هیچ بیمارستانی این حجم از پیوند کودکان انجام نمی‌شود و اکنون در سطح جهانی جزو رتبه‌های برتر هستیم.

تولید داروهای بیماران قلب و عروق در کشور

نوحی در خصوص وضعیت تولید داروهای بیماران قلب و عروق می‌گوید: قبل از انقلاب اکثر داروهای کشور وارداتی بود و شرکت‌های چند ملیتی در این زمینه فعال بودند، پس از انقلاب طرح ژنریک دارو در کشور تدوین و اجرا شد و ساخت دارو در کشور دچار شکوفایی شد به طوری که بیش از ۹۶ درصد داروی مورد نیاز در کشور تولید می‌شود و اگر این اتفاق رخ نمی‌داد باید ارز زیادی از کشور خارج می‌شد و با تشدید تحریم‌ها بیماران ما آسیب زیادی می‌دیدند. در زمینه داروهای بیماران قلب و عروق مشکلی در کشور وجود ندارد اما مسئله کمبود دارو در تمام دنیا وجود دارد و نباید با پرداختن به این موضوع نگرانی مردم را برانگیخت. تاکنون در زمینه درمان توانستیم مشکلات خود را به خوبی حل کنیم و از این پس نیز این روند ادامه خواهد یافت.

در زمان جنگ به هر بیمار 20هزار دلار تخصیص می‌دادیم تا برای یک درمان ساده به خارج از کشور برود اما امروز از کشورهای آسیایی و برخی از کشورهای اروپایی بیماران برای درمان در ایران حضور می‌یابند.

قلب ایران سرآمد منطقه است

رییس بیمارستان قلب شهیدرجایی با اشاره به جایگاه برتر ایران در بین کشورهای منطقه می‌گوید: کشورهای همسایه ایران در زمینه قلب و عروق با ایران قابل مقایسه نیستند، بسیاری از پزشکان کشورهای عربی از سایر کشورها در آنجا حضور دارند و قلب ایران سرآمد منطقه است، قبل از انقلاب در زمینه‌های مختلفی مثل قلب و عروق بیشترین بیماران ما به خارج از کشور اعزام می‌شدند و در آن شرایط که در جنگ حضور داشتیم به هر بیمار 20هزار دلار تخصیص می‌دادیم تا برای یک درمان ساده به خارج از کشور بروند اما امروز از تمام کشورهای آسیایی و برخی از کشورهای اروپایی به دلیل بالا بودن کیفیت درمان و پایین بودم هزینه‌های درمانی در ایران حضور میابند.

توصیه مهم امام خمینی (ره) به پزشکان

نوحی از خاطرات حضور در محضر امام خمینی (ره) برایمان می‌گوید: یکی از ویژگی‌های بارز شخصیتی امام نظم ایشان بود، تمام کارهای امام با برنامه ریزی انجام میشد و انضباط ایشان برای همه جالب بود.

13971120000079_Test_PhotoL.jpg

نگاه امام به خدمات پزشکی استثنایی بود، روزی یکی از پزشکان برای ویزیت ایشان آمدند و وقتی که پزشک کارش تمام شد، امام به حاج احمدآقا فرمودند که ویزیت پزشک را بپردازد، پزشک از دریافت ویزیت ممانعت می‌کرد اما امام اصرار داشتند که مبلغ ویزیت پرداخت شود که این موضوع نشان دهنده اهمیت دادن امام به پزشکان بود، اما ایشان به پزشکان تاکید می‌کردند که ارایه خدمات نباید با انگیزه مادی صورت گیرد، اگر مبنا بر ارایه خدمت باشد حق پزشک نیز ادا خواهد شد، امام زمانی که در مرکز قلب شهید رجایی بستری بود تاکید داشتند که تلاش کنید این خدمات در تمام کشور ارایه شوند که اکنون پس از گذشت 40 سال این موضوع محقق شده است. مقام معظم رهبری نیز روزی که در این بیمارستان حضور داشتند از مجموعه پزشکی و کیفیت خدمات رضایت داشتند و این موضوع را نتیجه انقلاب دانستند.

وضعیت پزشکی کنونی نتیجه تلاش تمام پزشکان است، قبل از انقلاب بیش از 5هزار پزشک خارجی در کشور داشتیم که پس از انقلاب، انقلاب عظیمی در زمینه تربیت نیروی انسانی صورت گرفت و اکنون در 40 سالگی انقلاب شاهد شکوفایی این تلاش‌ها هستیم.

 

برای مشاهده مستقیم خبر می توانید در لینک زیر کلیک نمائید:

«قلب» ایران از ۵۷ تا ۹۷


( ۴ )

نظر شما :