تأثیر تغذیه مناسب در کاهش اثرات مخرب اشعه

۱۷ تیر ۱۳۹۹ | ۰۹:۳۴ کد : ۶۰۰۴ خبر صفحه اول روابط عمومی اخبار اخبار تصویری
تعداد بازدید:۱۸۰
تأثیر تغذیه مناسب در کاهش اثرات مخرب اشعه

یکی از آثار مضر اشعه، ایجاد رادیکالهای آزاد در سلولهاست و این رادیکالهای آزاد هستند که با واکنشهای شیمیایی خود با مولکولهای زیستی مهمی مثل DNA موجب ایجاد ناهنجاریهای مختلفی می شوند که بدترین نوع آن جهش های ژنتیکی و ایجاد سرطان می باشد. در حالت عادی ، سیستم دفاعی بدن این رادیکالهای آزاد را خنثی می کند. اما عوامل مخرب محیطی مثل اشعه ماوراء بنفش و آلودگی های محیطی باعث می شوند بدن نتواند با این رادیکالهای آزاد مبارزه کند.

امروزه فواید مواد آنتی اکسیدانی از پیشگیری بیماری های قلبی گرفته تا کاهش آسیب مغز و ... شناخته شده است. آنتی اکسیدان ها جلوی عمل رادیکالهای آزاد را که موادی فعال هستند می گیرند و آنها را خنثی می کنند. بیشتر از 400 ترکیب آنتی اکسیدانی در غذاها وجود دارند مهمترین آنها ویتامین های E ، C و بتاکاروتن و نیز ماده معدنی سلنیم می باشند.

اگرچه سیستم های آنزیمی متعددی برای خنثی کردن رادیکالهای آزاد در بدن وجود دارد، ولی آنتی اکسیدان های اصلی ، ویتامین های E ، C و بتاکاروتن هستند و سلنیم نیز به عنوان یک ماده معدنی نقش آنتی اکسیدانی مهمی دارد. بدن قادر به تولید این ویتامین ها و ماده معدنی نیست، بنابراین بایستی از طریق غذا آنها را دریافت کرد.

بنابراین توصیه می شود کسانی که در محیط هایی کار می کنند که در تماس با اشعه هستند مانند رادیولوژیست ها موارد زیر را در نظر بگیرند.

ویتامین  C :  ویتامین C محلول در آب است و در تمامی  مایعات بدن وجود دارد به همین دلیل یکی از اولین خطوط دفاعی بدن است ولی  نمی تواند در بدن ذخیره شود بنابراین باید به طور منظم از طریق مصرف میوه و سبزیجات تأمین گردد. منابع غذایی حاوی آن شامل انواع میوه ها مانند پرتقال، کیوی، توت فرنگی، هندوانه، طالبی و انواع سبزیجات تازه مانند گوجه فرنگی، کلم، گل کلم، پیازچه و فلفل سبز می باشد.

ویتامین E : ویتامینی محلول در چربی است که همراه با چربی ها در کبد و سایر بافتهای بدن ذخیره می شود. ویتامین E اثرات مهمی در بدن دارد و نقش آنتی اکسیدان را در بدن ایفا می کند. منابع غذایی آن شامل : جوانه گندم، مغزها ( تخمه آفتابگردان، گردو، فندق، بادام ) دانه های  میوه ها، غلات سبوس دار، سبزیهای دارای برگ سبز تیره، روغنهای گیاهی، زرده تخم مرغ، جگر و میگو می باشد.

بتا کاروتن : پیش ساز ویتامین A است که در بدن تبدیل به ویتامین A می شود. بررسی بیش از 600 کاروتنوئید مختلف نشان داده است که بتاکاروتن موجود در میوه ها و سبزی ها از اثرات تخریبی ناشی از اشعه جلوگیری می کند. منابع غذایی حاوی آن شامل : هویج، کدو حلوایی، انواع کلم، اسفناج، گوجه فرنگی، طالبی، هلو و زردآلو می باشد.

سلنیم :  این ماده معدنی مانع تخریب سلولهای بدن توسط مواد  اکسیژن دار می شود . سلنیم در گیاهان به ماده ضد پیری مشهور است و نقش عمده آن اثر آنتی اکسیدانی است که رادیکالهای آزاد را خنثی  می کند . بهترین منابع غذایی آن شامل ، ماهی گوشت قرمز، غلات، حبوبات، تخم مرغ و سیر می باشد. سبزیهایی که در  خاک های غنی از سلنیم رشد کنند نیز منبع خوبی از سلنیم هستند.
بنابراین مصرف روزانه 5-3 واحد از گروه سبزیجات و4-2 واحد ازگروه میوه جات توصیه می شود که هر واحد سبزیجات شامل یک لیوان سبزیجات خام مانند کاهو و سبزی خوردن یا نصف لیوان سبزیجات پخته یا نصف لیوان سبزیجات خام خرد شده می باشد و هر واحد میوه شامل یک عدد میوه متوسط مانند یک عدد سیب یا پرتقال یا یک چهارم طالبی یا نصف لیوان حبه انگور یا 3 عدد زردآلو یا نصف لیوان آبمیوه طبیعی می باشد.

گروه تغذیه مرکز قلب و عروق شهید رجایی

 
 

 

 


نظر شما :