نقش صنعت غذایی در چاقی و بیماری کرونا

۲۶ تیر ۱۳۹۹ | ۱۱:۳۸ کد : ۶۰۰۸ خبر صفحه اول روابط عمومی اخبار اخبار تصویری
تعداد بازدید:۶۳۳۷
نقش صنعت غذایی در چاقی و بیماری کرونا

بررسـی های فراوانی نشان داده اند که چاقی به عنوان یک فاکتور مستقل نقش بسیار مهمی در شدت بیماری کرونا و مرگ و میر ناشی از آن داشته اسـت و در یک مطالعه کوهورت مشخص گردید که ار بین افـرادی که به این بیماری مبتلا می باشند در حدود 44 درصد اضافه وزن و 34 درصد چاق بوده اند و مشخص شد که ارتباط مستقیمی بین اضافه وزن و چاقی و شدت این بیماری وجود دارد . همینطور بعد از یکسان سازی افراد مختلف از نظر سن، جنس، فرهنگ و سطح درآمد اجتماعی مشخص شد که ارتباط مستقیمی میان چاقی و اضافه وزن و شدت بیماری کرونا وجود دارد . بافت چربی به عنوان بافت اصلی جاگیری این ویروس به شمار می رود قبل از اینکه به بافت های دیگر گسترش پیدا کند. چاقی میتواند روی پاسخ ایمنی نیز اثرگذار باشد. در بیماری آنفولانزا مشخص گردید که این ویروس می تواند باعث تضعیف سیستم ایمنی گردد و احتمال درگیری با کرونا در افرادی با سیستم ایمنی ضعیف بسیار بیشتر است. چاقی از طریق ایجاد مقاومت در راههای هوایی و ایجاد مشکل در اتساع ریه ها میتواند عملکرد ریه ها را کاهش دهد.

چاقی به عنوان ریسک بزرگی برای ابتلا به بیماری فشارخون ، دیابت، بیماری های قلبی و سکته و سرطان به شمار می رود. در این بین نباید تاثیر کارخانه جات صنایع غذایی که اکثر تولیدات آنها غنی از شکر، روغن های اشباع و نمک می باشد را نادیده گرفت. در این زمینه دولت ها میتوانند از طریق قوانین مختلف مانع از این مسئله شوند از جمله قرار دادن مالیات های سنگین برای غذاهای ناسالم ، در انگلیس از طریق قرار دادن مالیات برنوشیدنی ها باعث شد که مردم شکر کمتری را دریافت کنند.

مشخص گردیده است که صنایع غذایی نه تنها در چاقی بلکه در شدت و عواقب بدتر شدن بیماری کرونا میتواند نقش داشته باشد. در این دوران چون افراد دسترسی کمتری به مواد غذایی تازه و سالم دارند بیشتر به سمت مصرف محصولات کارخانه ای رفته اند که این محصولات غنی از نمک، چربی های اشباع، قند و نگهدارنده های فراوان هستند که همگی سلامت افراد را تهدید می کنند و عاملی برای افزایش وزن و چاقی به شمار می روند. در سراسر دنیا باید به این سمت پیش رویم که صنایع غذایی را به سمت اصلاح مواد غذایی و نوشیدنی های ناسالم پیش برد.

در انگلیس به همین منظور سیاست های تدارک دیده شده است که میزان نمک اضافه شده به غذاها را کاهش داده و همین کمتر دریافت کردن نمک باعث کاهش سطح فشارخون و کاهش میزان مرگ و میر بیماری های قلبی عروقی شده است. کمتر مصرف کردن نمک، قند و چربی های اشباع باعث بهبود برنامه غذایی در سراسر دنیا می شود و میتواند کیفیت زندگی را افرایش دهد. آمار بالای مرگ و میر بیماران این بیماری باعث شد تا این موضوع آشکار تر گردد.

 

گروه تغذیه مرکز قلب و عروق شهید رجایی


( ۶ )

نظر شما :