برگزاری کارگاه اخلاق در پژوهش در مرکز آموزشی، تحقیقاتی و درمانی قلب و عروق شهید رجایی ویژه اعضای هیئت علمی

تعداد بازدید:۲۲۸۴
برگزاری کارگاه اخلاق در پژوهش در مرکز آموزشی، تحقیقاتی و درمانی قلب و عروق شهید رجایی ویژه اعضای هیئت علمی

به گزارش روابط عمومی، کارگاه اخلاق در پژوهش توسط معاونت پژوهشی (کمیته اخلاق) مرکز قلب و عروق شهید رجایی با همکاری گروه اخلاق پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران با حضور 55 نفر از اعضاء هیئت علمی مرکز در روز پنج شنبه مورخ30 آبان ماه سال جاری در سالن کنفرانس D مرکز برگزار شد.

دکتر شیوا خالق پرست عضو هیئت علمی مرکز و دبیر علمی کارگاه در گفتگوی اختصاصی با این واحد، ضمن تشکر از استاد نوحی، استاد ملکی و جناب آقای دکتر متولیان جهت انجام حمایت های لازم برای برگزاری این کارگاه، آن را یکی از الزامات برنامه عملیاتی معاونت پژوهشی و همچنین یک نیاز آموزشی ضروری درعرصه پژوهش خواند و در خصوص به روزرسانی شدن وبسایت کمیته اخلاق به نکاتی اشاره کرد و افزود:  توصیه می شود همه محققین قبل از نگارش پروپوزال، راهنماهای اخلاق در پژوهش که در این وبسایت بارگذاری شده است، را مد نظر قرار دهند. همچنین پیشنهاد می شود به منظور پیشگیری از خطای ناخواسته و احتمالی در حین انجام پژوهش، آئین نامه ها و دستورالعمل های موجود در وبسایت کمیته اخلاق مرکز به دقت مطالعه شود.

وی در ادامه به استفاده از فرم های موجود در وبسایت کمیته اخلاق اشاره کرد و ادامه داد: در قسمت فرم های کمیته اخلاق، فرم های مورد نیاز از جمله فرم رضایت نامه آگاهانه، فرم تفاهم نامه طرح های مشترک، چک لیست نظارت بر کارآزمایی بالینی، فرم تفاهم نامه ی مسئولیت های نویسندگی و ... قرار داده شده است تا محققین و اعضاء هیئت علمی بتوانند در مواقع لزوم، از آنها استفاده نمایند.

در ادامه اعضای هیئت علمی گروه اخلاق پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران عناوین مورد نیاز کارگاه را بصورت سخنرانی، پرسش و پاسخ و ارائه کیس برای شرکت کنندگان مطرح نمودند. دکتر اکرم هاشمی در خصوص معرفی کمیته اخلاق در پژوهش دانشگاه و فرآیند اجرایی اخذ کد اخلاق، دکتر سعیده سعیدی طهرانی در مورد فلسفه اخلاق در بررسی طرح های پژوهشی توسط کمیته های اخلاق در پژوهش با نگاه ویژه به مبحث رضایت آگاهانه، دکتر مینا فروزنده (مدیر گروه اخلاق دانشگاه علوم پزشکی ایران) در خصوص ملاحظات اخلاقی در کارآزمایی بالینی و معرفی موارد و همچنین دکتر فاطمه بهمنی در مورد ملاحظات اخلاقی در انتشار نتایج، مطالبی را ارائه نمودند. نتایج ارزیابی انجام شده از کیفیت این کارگاه، مبین 88% رضایت اعضای هیئت علمی بود.

این کارگاه، امتیاز بازآموزی در سامانه آموزش پزشکی کشور برای اعضاء هیئت علمی داشت.

آدرس وبسایت کمیته اخلاق مرکز http://me1.rhc.ac.ir/fa 

 

علاقمندن می توانند جهت مشاهده تصاویر این کارگاه روی لینک زیر کلیک فرمایند:

کارگاه اخلاق در پژوهش در مرکز آموزشی، تحقیقاتی و درمانی قلب و عروق شهید رجایی ویژه اعضای هیئت علمی

 

خبرنگار: پیام احمدی کاشانی

عکس از: حامد لطفی

 


( ۳ )

نظر شما :