وظایف روابط عمومی
شرح وظایف روابط عمومی و اطلاع رسانی
طبق بخشنامه روابط عمومی وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی

اقدامات روابط عمومی سازمان ها در قالب مجموعهای از فعالیتهای ارتباطی صورت میگیرد که میتوان آنها را تحت عنوان شاخصهای گوناگون مانند: اطلاعرسانی و ارتباط با رسانهها، ارتباطات برون سازمانی و درون سازمانی، مراسم و مناسبتها، تبلیغات و انتشارات، پژوهش و افکارسنجی، روابط عمومی الکترونیک دسته بندی نمود.
الف: اطلاع رسانی و ارتباط با رسانه ها
جمعآوری اطلاعات و اخبار مربوط به فعالیتها، اقدامات، طرحها و برنامههای سازمان بهمنظور تهیه خبر و گزارش و تدوین سیاستهای خبری و تبلیغاتی از طریق: شرکت در جلسات مدیران و سیاستگذاری سازمان، شرکت در گردهمائیهایی که از سوی سازمان برگزار میشود و دریافت گزارش فعالیتها، برنامههای واحدهای مختلف، صورتجلسات شوراها و مکاتباتی که ارزش اطلاعرسانی دارند.
انعکاس فعالیتها و برنامههای سازمان به مردم، دولت، رسانه و سازمانهای داخل و خارج کشور از طریق تهیه مطالب خبری (تهیه و تنظیم اخبار، گزارش، اطلاعیه، آگهی و قرار دادن در سایت سازمان انعکاس آن در رسانهها)
برگزاری نشست های خبری مسئولان سازمان با رسانه ها و انجام مصاحبه های اختصای رسانه ها با مسئولان و تنظیم مصاحبه ها با هدف ارتباط مطلوب سازمان ها با رسانه ها و معرفی اقدامات سازمان و پاسخگوئی به پرسشها و ابهامات
بررسی مطالب انتشار یافته در رسانه های خبری که به طور مستقیم و غیرمستقیم با فعالیتها و وظایف سازمان مرتبط است، از طریق گردآوری و ارزشیابی مندرجات رسانه های مکتوب، شنیداری، تصویری و الکترونیکی
تهیه جوابیه و تکذیبیه و توضیحات تکمیلی در خصوص مطالب خبری رسانه ها در صورت لزوم
تهیه بیانیه و اطلاعیه و اعلامیه در مناسبتهای مختلف و ارسال به رسانه ها
تهیه مستمر گزارش عملکرد سازمان
ب: ارتباطات
ارتباطات درون سازمانی و ارتباط با کارکنان
ارتباط با خانواده کارکنان و بازنشستگان
ارتباط با سازمان های همکار
ارتباط با دانشگاه ها و مراکز پژوهشی
ارتباط با نخبگان نظیر نمایندگان مجلس و نویسندگان، پژوهشگران و خبرنگاران فعال در حوزه کاری سازمان
ارتباط با سایر سازمان ها
پ: مراسم و مناسبت ها
مناستهای مذهبی - ملی
مناسبتهای صنفی و سازمانی
برپائی و حضور در نمایشگاه ها
برگزاری همایش ها
افتتاحیه پروژه های علمی و پژوهشی و عمرانی
بازدید مقامات و شخصیتها
ت: افکارسنجی
شامل ارتباط مستمر با مخاطبان سازمان و بررسی دیدگاهها و سنجش افکار عمومی مخاطبان سازمان، رسانهها و نخبگان از طریق:
- برنامه ریزی ارتباطات مردمی.
- انجام گرفتن طرحهای نظرسنجی.
- انجام گرفتن تحلیل محتوای رسانه ها.
- تهیه گزارشهای تحلیلی ادواری (ماهانه/ فصلی/ سالانه) از افکار عمومی داخل و خارج از سازمان برای ارائه به مدیریت سازمان ها.
- نقد و بررسی بازتاب فعالیتهای سازمان در نظر مخاطبان به ویژه نخبگان و رهبران فکری، رسانهها و سایر دستگاهها از یک سو و مدیران و کارکنان از سوی دیگر و ارائه گزارش آن به مدیریت (تحلیل محتوا و تحلیل گفتمان).
- طراحی نظام جامع گردآوری پیشنهادهای کارکنان به منظور ترغیب کارکنان به مشارکت هرچه موثرتر در بهبود جریان امور سازمان.
- اجرای طرح های افکارسنجی جهت ارتقاء کیفی برنامه های سازمان (تنظیم و توزیع فرمهای افکارسنجی در مناسبتها و همایشها و نمایشگاهها و استخراج نتایج و گزارش به مدیران سازمان)
ث : تبلیغات و انتشارات
- تهیه عکس، فیلم، تیزر و دیگرمقولههای ارتباطات تصویری از فعالیتهای سازمان و انعکاس آنها.
- تهیه پوستر، بنر، استند بنر، کلیپ، انجام تبلیغات در نمایشگر L.E.D سازمان
- انتشار نشریه عمومی یا تخصصی، کتاب، بروشور و جزوات آموزشی و تحصصی برای استفاده عموم مخاطبان سازمان در جامعه
ج: روابط عمومی الکترونیک
- بروز رسانی وب سایت سازمان ها با همکاری واحدهای دیگر
- انتشار مستمر اطلاعات و اخبار سازمان از طریق وب سایت سازمان
- ارسال پیامک
- حضور در فضای مجازی به منظور معرفی ابعاد مختلف کاری سازمان ها و ارائه گزارش عملکرد