افتتاح فاز اول درگاه محققین قلب و عروق کشور، اولین آزمایشگاه پردازش پیشرفته داده های قلب و عروق و کلنگ زنی پروژه ساختمانی مرکز جامع فناوری و نوآوری انفورماتیک قلب و عروق

۱۵ آذر ۱۴۰۲ | ۱۶:۵۶ کد : ۷۸۸۲ خبر صفحه اول روابط عمومی اخبار اخبار تصویری
تعداد بازدید:۱۱۰۵
فاز اول درگاه محققین قلب و عروق کشور، اولین آزمایشگاه پردازش پیشرفته داده های قلب و عروق و کلنگ زنی پروژه ساختمانی مرکز جامع فناوری و نوآوری انفورماتیک قلب و عروق افتتاح شد.
افتتاح فاز اول درگاه محققین قلب و عروق کشور، اولین آزمایشگاه پردازش پیشرفته داده های قلب و عروق و کلنگ زنی پروژه ساختمانی مرکز جامع فناوری و نوآوری انفورماتیک قلب و عروق

به گزارش روابط عمومی انستیتو، در تاریخ چهاردهم آذر ماه سال جاری، همزمان با نزدیکی ایام هفته پژوهش، درگاه محققین قلب و عروق کشور و اولین آزمایشگاه پردازش پیشرفته داده های قلب و عروق با حضور معاون تحقیقات  و فناوری وزارت بهداشت، جناب آقای دکتر پناهی، رئیس پژوهشگاه دانش های بنیادی، جناب آقای دکتر لاریجانی افتتاح گردید. همچنین تفاهم نامه همکاری علمی و تخصصی سه جانبه در راستای اهداف توسعه دانش بنیان و مبتنی بر فناوری های جدید اطلاعاتی منعقد گردید.

در این جلسه، پس از خوشامدگویی و مقدمه آقای دکتر ملکی، پیشکسوت محترم پژوهش حوزه قلب و عروق، و معرفی برنامه های پژوهشی انستیتو توسط سرکار خانم دکتر مظلوم زاده معاون محترم پژوهشی، دکتر تارا، مجری این پروژه، ضمن معرفی مشروح پروژه بانک ملی زیست-داده یکپارچه قلب و عروق،  به گزارشی در خصوص فعالیت های انجام شده در رابطه با فاز اول درگاه محققین قلب و عروق کشور و چالش ها و راهکارهای فعلی پیش روی تجمیع و یکپارچه سازی داده های سلامت و اهمیت فناوری های بی نشان سازی داده برای دسترسی امن پژوهشگران به حجم انبوه داده های سلامت موجود پرداختند و تاکید کردند که دستیابی به چشم انداز ده ساله این پروژه ملی بزرگ که دستیابی به یک بانک یکپارچه فراملی است مستلزم همکاری چندجانبه معاونت محترم تحقیقات وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، انستیتو قلب و عروق شهید رجایی، شبکه تحقیقات قلب و عروق، دانشگاه صنعتی شریف و پژوهشگاه دانش های بنیادی (مرکز تحقیقات فیزیک نظری و ریاضیات) است. در ادامه آقای دکتر نوحی، رئیس انستیتو، ضمن تاکید بر اهمیت این پروژه به عنوان یکی از ماموریت های اصلی واگذار شده به انستیتو، بر ادامه حمایت از این پروژه برای تسهیل دستیابی محققین قلب و عروق کشور به داده های باکیفیت و امن تاکید نموده و از حمایت های آقای دکتر پناهی و مجموعه ایشان از ابتدای پروژه تشکر کردند.

در ادامه، آقای دکتر پناهی، معاون محترم تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، ضمن اشاره به روندهای جدید در فناوری های پژوهشی در جهان، به اهمیت فعالیت های شبکه ای تحقیقات، و یکپارچه سازی داده ها و بستر سازی شکل گیری داده های بزرگ، و فعالیت های مبتنی بر علوم داده و هوش مصنوعی تاکید نموده و همکاری پژوهشگاه دانش های بنیادی و دانشگاه صنعتی شریف را در قالب تفاهم نامه پیش رو، امری ارزشمند تلقی کردند. در ادامه، آقای دکتر لاریجانی، رئیس محترم پژوهشگاه دانش های بنیادی و آقای  دکتر حدادپور (معاون پژوهشی دانشگاه صنعتی شریف) ضمن اشاره به تاریخ علم و اهمیت کار مشترک پایه و بالین بر همکاری خود در این پروژه اعلام آمادگی نمودند. در انتها تفاهم نامه فعالیت های مشترک بین سه طرف امضا شده و اولین فاز درگاه محققین قلب و عروق کشور به صورت رسمی افتتاح شد.

درگاه محققین قلب و عروق ایران، به عنوان درگاه خدمات محققین بانک ملی زیست-داده یکپارچه قلب و عروق، بستری برای به اشتراک گذاری امن و طبقه بندی شده داده های قابل استفاده برای پژوهشگران با حفظ حقوق معنوی آنهاست تا این داده ها در کنار هم به عنوان زیرساخت پژوهش های ملی و پایش سلامت و بیماری قلب و عروق، کوهورت های خودکار ملی، داشبورد ملی رصد بیماری های قلب و عروق و دیگر کاربری ها مورد استفاده پژوهشگران، و سیاست گذاران و مدیران نظام سلامت قرار گیرد. چشم انداز در نظر گرفته شده برای این پروژه، دستیابی به ارتقاء مراقبت از بیمار و تضمین ایمنی از طریق فراهم سازی بستر پژوهش های پزشکی عمیق، تحقیقات پیشرو قلب و عروق مبتنی بر داده های بزرگ و هوش مصنوعی در زمینه قلب و عروق، و فراهم سازی اطلاعات و دانش لازم برای تصمیم گیری آگاهانه حوزه سلامت و قلب و عروق برای مدیریت نظام سلامت کشور است.

 

نهایتا بعد از مراسم افتتاحیه و امضای تفاهم نامه، مراسم کلنگ زنی پروژه ساختمانی اولین مرکز مرکز جامع فناوری و نوآوری انفورماتیک قلب و عروق نیز توسط جناب آقای دکتر پناهی به انجام رسید. این مرکز،  مجموعه ای چند منظوره شامل گروه پژوهشی، شرکت دانش بنیان، آزمایشگاه پردازش های پیشرفته داده های قلب و عروق، مرکز داده بانک زیست-داده قلب و عروق ایران، و آزمایشگاه و نمایشگاه توسعه سامانه های هوشمند سلامت خواهد بود.

 

علاقمندان می توانند تصاویر این مراسم را در لینک زیر مشاهده فرمایند:

افتتاح فاز اول درگاه محققین قلب و عروق کشور، اولین آزمایشگاه پردازش پیشرفته داده های قلب و عروق و کلنگ زنی پروژه ساختمانی مرکز جامع فناوری و نوآوری انفورماتیک قلب و عروق

 

عکس از حامد لطفی 

فیلمبردار و ساخت تیزر : مجتبی غفوری


( ۲ )

نظر شما :